20 maj 2011

Käraste trädgård



Fredag, sol och massa trädgård. När vi flyttade hit för tre år sen så bestod framsidan av trädgården av bergenia, vinca och tre ihopväxta buskar och träd - Gullregn, nyponros och häggmispel samt högar med kottar. Inte så charmigt. Jag kunde absolut inget om trädgård, kunde knappt vattna krukväxter och helt plötsligt hade vi nästan 1300 kvm misskött villaträdgård. Hjälp.



Första sommaren tittade vi mest och bestämde oss så sakta, jag plöjde trädgårdsböcker och fick en helt ny respekt för alla trädgårdsintresserade. Det var ju så många variabler att ta hänsyn till: jordmån, skugga/sol, rådjur, terassering, sniglar, färger, blomning spritt över säsong, vintergrönt, stil, huset....Och otroligt roligt, jag blev besatt så hela första vintern ritade och planerade jag, suddade en hel del också! Så när våren kom var jag redo för det roligaste, själva planteringen.



Grovjobbet hade jag gjort i slutet av första säsongen. Jag grävde upp all bergenia och hittade gamla flaskor, vantar, smöraskar och golfbollar under bladen, vincan fick stryka på foten och vi rensade bland träden så Gullregnet kom fram. Min plan var en gammaldags mormorsrabatt som kunde passa in med vårt hus, dock från 1947 - putsat och gult. Färgerna skulle vara vitt, rosa och lilablå toner. Jag terasserade fram tre rabatter på ena sidan av gången där den översta och minsta är min vårrabatt - den har ni sett tidigare. Sen grävde jag fram en halvmånerundel och stagade upp med sprängsten jag fann i jorden och så sista etappen där flöt rabatten ut mot gången. I rabatten tittade bergrunden fram så där skapade jag en liten gång med ytterligare stenar där barnen kan springa emellan. Tanken är att på sikt ska den vara lite hemlig för  jag har planterat höga höstanemoner och anisisop så man kan smyga däremellan.



På andra sidan en rak, strikt rabatt längsmed gångväg upp mot hus, efter gammaldags modell, kanske lite tråkigt, något att fundera på. Vad gäller färger så ville jag starta och avsluta de tre rabattområdena med vit färg som ett sammanhållande tema, så långa raka fick vitt löjtnantshjärta, större flytande rabatt vita lupiner och halvmånerundel vit kashmirnäva, vilken inte riktigt har tagit sig så jag kompletterade med vit brunnäva. Sedan planterade jag 11 pioner på båda sidor, vacker vitrosa och så svårt men valet blev en sort för nån form av masseffekt - Catherine Fonteijn. Mellan dessa så jättevallmo i vitt och rosa, underbara dagliljor också dom i gulvitt och lavendelrosa - Joan Senior och Catherine Woodbury. Sen en massa rosa höstanemonerblåklocka och mängder av narcisser till våren - Thalia och Poetnarciss vilka är mina favoriter. Underbara röda rudbeckian Razzmatazz fick sin plats också, nästan vackrast innan den är helt utslagen med sina färger i limerosa!
























Ihalvmånerabatten finaste kaukasiska förgätmigejen Jack Frost tillsammans med rosa Fänrikshjärtat och i bakgrunden Fingerborgsblommor och som sagt på sidorna vita nävor, som är så söta när dom väl kommer. Som kantväxt utmed gången fick jag tips från Zetas om stenkyndel - Blue Cloud, helt fantastiskt vacker med små lilablå blommor i skyar, hela sommaren in på hösten. Vår framsida är lite svår för det är mest morgonsol och mycket skugga från själva huset så växterna var tvungna att tåla skugga och så dom kära rådjuren förstås....Men det är bara tulpanerna som ibland går åt, så runt gullregnet i år är tyvärr Angelique och Mount Tacoma något färre än förra året.



En massa trädgård idag alltså, kanske lite inspiration på en fredag. Hoppas ni mår bra alla och får en riktigt skön helg!


För mer växtinformation se Mina växter.


6 kommentarer:

  1. Åh vilket fint inlägg och vad mycket att lära! Jag måste nog skriva ut det här inlägget och stoppa in i Trädgårdspärmen :) TACK för all inspiration!

    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  2. Du har så himla fint i din ständigt växande trädgård!Jag blir inspirerad och hoppas att jag en dag tar ett tag i min.

    Vackert mad de vita inslagen.

    En fin start på ny vecka i syrenens tid önskar jag dig.

    Carina

    SvaraRadera
  3. Så mycket härlig inspiration - tack Malin!

    SvaraRadera
  4. Detta inlägg var ju verkligen inspirerande, speciellt nu
    när trädgårdstiden är här!
    Håller själv på att flytta runt och anlägga - det är ju så himla roligt!!

    Tack för dessa tips//Åsa

    SvaraRadera
  5. Tack för alla fantastiskt snälla kommentarer, jag blir så glad!
    Malin

    SvaraRadera
  6. Åh! Det här blir ju fantastiskt! Vilken drömträdgård det blir!!!

    SvaraRadera