25 april 2011

Sista dagen i Påsk


Hur tänkte dom som hade vår trädgård innan - inte ett fruktträd! Men tallar, bergenia, mahonia och en förvedad schersmin, det var allt. Så när vi flyttade hit för tre år sen så gjorde vi om det mesta och det har varit så roligt att få välja själv. Men det där med fruktträden, det kan jag inte riktigt förlika mig med när äppelblommor lyser i hängande kaskader hos grannarna. När höstkylan kommer och det lyser rött mellan knotiga grenar bortom vår tomtgräns. Det tar ju sån tid att få dom där vackra åldriga träden, men nu gör vi vårt andra försök.


Det första äppelträdet smaskade rådjuret i sig, det gnagde även på vårt vackra nyplanterade körsbärsträd som tursamt överlevde, något mindre vackert. Så igår kom vår vackra Amorosa i jorden, ska bära frukt i oktober till december och trädet syns från vårt köksfönster. Oj vad härligt - ser framför mig hur vi kan sitta och äta frukost i höst och se hur äpplena växer. (Nåja, om några år kanske...)


Trot eller ej, men ett hurravrål kom härifrån sent igårkväll - The Passage är utläst. Ni måste ju ha trott att bilden jag haft uppe på boken var på ett av mina barn istället! Puh vilken tid det tog och det säger ju en del om själva läsandet. Boken startar med en underbar skildring av Amy och hennes mamma, så hjärtskande ömsint beskriver Justin Cronin, i första kapitlet, om mammans kärlek till sin dotter. Sen följer en sisådär 300 sidor med en slags transportstträcka, bakgrundsförklaring till kommande händelser.

Boken är svårbeskriven och det uppskattar jag, en apokalyptisk berättelse där jordens befolkning håller på att gå under och rädslan håller sina kalla fingrar runt strupen på alla - ung som gammal. Det är en fantastisk historia, en underbar fantasi som släppts lös och den liknar inget - vilket är absolut positivt men och nu kommer det. För lång, tro mig jag älskar långa böcker, vill oftast inte att historien ska sluta men då måste det vara fängslande. Det måste överraska, vända och orden måste betyda något. The Passage känns ibland som ett filmmanus med tydliga anvisningar om kostym, scenerier och platsval. För många ord som inte alltid tillför, korta boken - kill your darlings - och det skulle vara en av årets troliga topp tio på min lista, nu mer tveksamt. Men visst ska ni läsa om inte annat innan den blir film för det blir den väl?


Läsa om: Nej
Rekommendera: Ja
Blir den film: Ja
Ge bort till: Den som läser ofta
Om du gillar den här: Så gillar du nog även The Book Thief (Boktjuven) av Markus Zusak, tror jag!



2 kommentarer:

  1. Ser ut som att ni oxå haft en toppenhelg med fint väder och allt=)

    SvaraRadera
  2. Att ni kunnat plantera är ofattbart. Hos oss ligger det lite snö kvar....om än inte mer än fläckvis men dock!
    Kram Malin

    SvaraRadera