3 juni 2011

Trädgårdsdagar del 1


Med inköpslistan av växter i ena handen och Philip på den andra armen så begav jag mig i väg för någon dag sedan. Planen var en långdag med plantor och fika, men Philip höll inte med så en något snabb inköpsrunda avverkades och så var det med det. Men fina växter blev det.


Jag köpte dom vita till rabatten i backen, personalen log lite snällt när jag frågade efter sanguinaria canadensis multiplex... Slut sen innan dom ens öppnat i våras, ny chans nästa år. Jaja jag är ju nybörjare, sen kryddväxter till altanen - underbara basilikan Yemenite fanns, såå vacker och god. Letade även efter rudbeckian Razzmatazz, vackrast innan den slagit ut helt då den skiftar i limegrönt och rosa, fanns inte så jag köpte Pink Poodle istället och hoppas att den är lika fin. Fyllde även på med några växter som försvunnit efter vintern; lavendel Hidcote Blue, anisisop Blue Fortune och salvian Ostfriesland.


Så idag non stop plantering, krukor till altanen, nya rabatten i backen, frösådd (sent jag vet) och utplantering av tomater och luktärtor som jag faktiskt försått innan, ogräsrens och bilder på detta som inte alls blev så bra, så mer imorn helt enkelt. Men vad glad jag är för den nya krukan! Vacker så in i ...ja, jag har ju funderat på den i nån månad och så var den nästan slut. Ser ni den lilla kanten på den? Det var den jag inte kunde släppa, så nu njuter jag av den och verbenan som är i krukan.


Jag hoppas ni alla får ha en skön ledighet med mycket sol, god mat och fågelkvitter.



3 kommentarer:

  1. Krukan är ett smycke ! Så fin , tur att du fick den till slut. Hör av dig nästa gång du drar till Zetas , så kommer jag på momangen!

    Carina

    SvaraRadera
  2. De där krukorna är så vackra. Mina verbenor sträcker sig mot solen dessa dagar. Skall bli mycket spännande att se om de blir så där lila vajande sedan :) Fina inspirerande bilder, som alltid här. Jag gillar liksom det mesta jag ser här!

    SvaraRadera
  3. Ja de Köpenhamnskrukorna är så fina! Jag fick tag på en mörkare grå i liten storlek i höstas, önskar så att de hade haft kvar fler krukor och i större storlekar.

    Låter som du har mycket fint på gång i trädgården!

    SvaraRadera