9 juni 2011

Balsalens drottning



Hon är här nu och hon dansar i vinden. Svepande, lättjefulla rörelser och visst är hon balens drottning, Viktoria Louise. Vallmon slog ut igår kväll, deras mörka ögon förför och dom silkiga bladen blinkar i blåsten, vilken fest!



Jag har en bekännelse, inte läser jag True Grit just nu inte. Jag började men så fångade Patrick Rothfuss andra del av Kingkiller trilogin min blick. The Wise Man's Fear är briljant. Sanslöst ambitiöst skriven med vältecknade personporträtt, städer och historia som vävs alltmer intrikat för att slutligen fångas upp och lämnar mig bokstavligen flämtande efter mer.


Givetvis var jag tvungen att läsa om första delen igen - The Name of the Wind, fortfarande fantastisk i sin berättelse om den unge Kvothe som blir föräldralös, hur han som yngste någonsin tar sig in på universitetet, skaffar sig mäktiga fiender, lär sig magi och fortsätter sitt sökande efter mannen med den kalla blicken.


Andra delen överträffar lätt första boken, hur vanligt är det? Det gör att jag väntar otåligt på fortsättningen, har inte alls lust med tålamod och varför ska Patrick Rothfuss på nån signeringsturné? Totalt bortkastat, sätt dig ner och skriv människa. Javisst är det Fantasy och javisst jag vet att ni brukar kanske inte läsa det, men gör ett undantag. Det här är gamla tiders historieberättande vid lägerelden, en stunds flykt från vardagens vedermödor, ett skickligt hantverk som berör, läs.

Tänk vilken tur vi alla har idag och flera torsdagar till, läskiga Svaleskär går igen på svt1 kl 20. Och tänk att min fina vän K regisserat - vilka begåvade vänner jag har - allihop!



3 kommentarer:

  1. Å så vackert - vilken trädgård Malin!

    SvaraRadera
  2. Martin i Sumpan13 juni 2011 kl. 11:34

    Då var de böckerna beställda. Vissa av oss läser faktiskt Fantasy.

    SvaraRadera
  3. Ha vad kul! Glömmer bort att jag inte är ensam om att gilla fantasy, är nog för van vid att förklara varför jag läser det. Ge gärna mig lite lästips på fler bra böcker,
    Malin

    SvaraRadera