23 juni 2011

I en vinterstorm




Det var minus tjugo grader och stora snöflingor dansade omkring oss i ett vintervitt inferno. Mörkret var kompakt och vår last tung. Närmare bestämt  en 2,20 meter lång sideboard, där två av benen vilade mot en pulka vilken jag drog och den bakre delen bar S. Trögt och motigt genom januarikvällen, men så glada vi var.

Vi hade försökt under några år att få tag på ett femtio/sextiotals sideboard, vi och många andra visade det sig. Varenda loppis, Myrorna, Röda Korset hade slamsugits av ivriga sideboardjägare som inte väjde för något. Så oss till buds stod slutligen Blocket efter att lauritz - dansk auktionssite, blivit för dyr när väl transport räknats in. Och visst fick vi napp, barnvakt fixades, stor bil lånades och jag stod på jobbet den där soliga lördagen när tjejen ringde.

-Nu ska jag ut och segla, ni är ju inte här så jag drar nu! -Eh, vänta lite, vi sa ju mellan klockan halvtvå och två, det är tio minuter kvar?!  - Jaa men nu drar jag, hej!
Sen ringde S sekunden efter och sa att ingen öppnade dörren när han ringde på... Båten var förmodligen halvvägs till Gotland redan. Så vi gav upp vår sideboardönskan där och då.



Men så en kväll i januari ringde mormor och sa att hennes väninna skulle minsann flytta. Och hon hade ju ett sånt åbäke till sideboard som absolut inte fick plats i flyttlasset, kunde inte vi ta det? Absolut, en kvart senare tittade vi på den välhållna skänken, inte en skrapa eller märke och visst ville vi ha den! Så kom det sig att frambenen vilade mot Luddes blåa pulka, som drogs på årets första snö och S bar bakre delen när vi pulsade hemåt lyckliga i snöfamnen.


Den passade perfekt i vardagsrummet och jag är lika glad idag när jag går förbi eller bara råkar titta på det. Tur som en tok!


2 kommentarer:

  1. förstår att du är glad. det hade jag med varit! glad midsommar!

    SvaraRadera
  2. Har bara ett ord att säga. KANONSNYGGT!

    .........lite avis är jag allt

    SvaraRadera