11 april 2011

Tänker på: Karin Mamma Andersson

Only the nights are new
Jag hade tur som en tok den där våren. Jag pluggade men var föräldraledig och googlade på en av mina absoluta favoriter, konstnären Karin Mamma Andersson. På datorn dök det upp en litografi som var till salu, och inte ett omöjligt hisnande pris utan bara ett hisnande. Jag ringde och jo, det stämde den var till salu. Om jag skrapade ihop födelsedagspengar och sommarjobb och - jag räknade och räknade. Det var ju inte direkt vad vi behövde, inte ens indirekt hur jag än försökte få till det. Jag tänkte praktiskt, att nej vi behövde saker till barnet, sommarsemester, tandläkare, CSN osv. Det var bara det att det gick inte, den berörde mig för mycket.

Vad är det vi ser? Titeln är fantastiskt lockande och lite mystisk "Only the nights are new". Bilden något oroväckande med det mörka som syns, eller inte syns, någon eller något?! Jag tänker mig ett café i en liten ort, alla känner varandra, eller inte? Kommer någon på besök? Fortfarande efter många år så väcker den frågor när jag ser på den - det gillar jag.



Karin Mamma Andersson, född i Luleå 1962, boendes i Stockholm. Genombrott på Venedigbiennalen 2003, erhöll Carnegie Art Award 2006, sommarpratare, utställningar världen över bl a Moderna Museét, New York, London. Jag är inte ensam om att tycka om henne, hennes färger, björkar och landskap. Landskap av skog eller av människan och hennes tillvaro. Allt vackert, ibland medvetet fult, aldrig tråkigt.

Stump up



Verk i mittcollage: Idag är igår imorgon, Detalj från Minnesluckorna öppnas alltid från söder, Rödluvan i målarens trädgård och konstnären själv. 
Bilder lånade från bildlena.blogspot.com, artknowledgenews.com, artnet.com, mosskin.se, Moderna Museet.






1 kommentar:

  1. Åhå! Imponerad över din beslutsamhet och att du faktiskt gick från tanke till handling. såklart värt det i efterhand för en livslång passion, men det är ju inte alltid man tillåter sig i stunden. Tack för storyn!

    SvaraRadera