14 december 2011

Bra bättre bäst




Bäst just nu utan tvekan - Tawni O'Dell, en makalös författare med ordet i sina händer. Jag har precis läst klart Coal Run och den är underbar. En berättelse om människor i en liten stad där man genom generationer har förlitat sig på kolet. Kolet, det svarta guldet, som försörjt familjer, gett mat på bordet och skapat relationer. Vad händer när allt rasar, när pengarna inte finns, när livet förändras och du ställs inför val du aldrig trott du skulle behöva göra? Springer du din väg, eller stannar du och kämpar?


Läs läs läs, den är värd all din tid, finns även på svenska här och här.  Jag var orolig inför att läsa en andra bok av Tawni O'Dell när den första var så bra, minns ni? Men nu är det ju klart, hon är helt enkelt fantastisk och jag kan knappt bärga mig förrän jag har läst hennes andra. Hon har en enorm förmåga att skapa karaktärer som nästan hypnotiskt drar in dig i deras värld, deras universum som känns så levande och engagerande.


Vi får följa den tidigare fotbollshjälten Ivan och hans återkomst till sin hemstad, till hans familj och till det som en gång gjorde honom till den han nu är idag. Vad är det som har hänt och varför kan han inte möta sina mörka sidor utan att fly bort, både i tanke och ord? Personerna runt honom är lika fängslande och systern som skildras är så fint beskriver med ömhet i orden. Det som gör O'Dell unik är just det, det ömsinta mitt i allt det mörka tunga, hon låter aldrig hoppet försvinna. Snälla läs och säg vad ni tycker?






Fantastiska foton på kolgruvor tagna av Mitch Epstein och publicerade i boken American Power, Ulla Montan har fotat författaren, och bild på Penn States fotbollsarena från deras egna hemsida, tack för lån av bilder!

2 kommentarer:

  1. Tack för tips, jag behöver verkligen lite lästips just nu. Kanske något för min bokcirkel detta. Bör man läsa dem i ordning eller spelar det ingen roll?

    SvaraRadera
  2. Dom behövs absolut inte läsas i någon ordning, utan är bara helt fantastiska som dom är : ) Låter kul med bokcirkel!

    SvaraRadera