14 januari 2012

Hittar själv


Så bra att han visar vägen till parken. Stadig och med lite knäande ben tar han sig framåt, långt framför mig med siktet inställt på roligheter. Otåligt vänder han sig om emellanåt - skynda skynda. Han viftar med handen, sådär som hetsiga italienare gör i svartvita filmer från 50-talet. Han har gesterna men inte alla orden ännu. Långsamt och mödosamt börjar dom komma, orden alltså. Pappa mamma och enstaka gånger Ludde och Oskar, nej inte Osse utan Oskar - med tydlig betoning på sista stavelsen. Det är ett helt nytt rike att erövra, talets rike och frustrationen är stor. Det blir inte som han vill, ingen förstår. Vad dumma vi är, vi som inte är införstådda i att pappa ibland betyder smoothie och ibland just pappa, såklart. Ja såklart. Du är duktig du Philip, som rusar fram i tillvaron och ändå är närvarande i varenda sekund, det är fantastiskt.




4 kommentarer:

  1. Halloj! Tänk den som hade en 1-årings lust på livet!
    Vår lille skrutt tog sig idag ut på isen med sin far, sittandes i en gammaldags kälke . Med pappas överseende förstås.

    Nej , jag jobbar inte i vården. Nu har jag förstått att kaka söker maka , och många av min sambos vänner är just läkarpar.
    Min sambo jobbar som röntgenläkare på KS i Solna. Jag har hittills bara haft nytta av honom en gång , när min stukade fot behövdes röntgas.
    Vad jag kan förstå så har han lite lugnare dagar på sitt jobb mest sittandes bakom en dataskärm. Det är just därför han har sådan energi att åka skridskor hela vintern.

    Så så ligger det till. Ha det fint !

    SvaraRadera
  2. Åh vilken liten goding du har. Glada nyfikna barn är bara bäst.

    Ang. vårt löpband, så heter det Horizon och köptes på Stadium för säkerligen 7 år sedan, kostade ca 19.000 och funkar fortfarande jättebra.

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig ålder det är! Nyfikenheten och frustrationen när ingen förstår och man rabblar upp 10 ord på raken och inget är rätt. Så så härlig tid. Lyckliga du. :)
    Katarina

    SvaraRadera
  4. Visst är det en underbar tid hos de små=)

    SvaraRadera