13 februari 2011

Fantasy forever



Så vackert med böcker.
Jag måste säga det, jag har aldrig varit ett vampyrfan. Aldrig tittat på blodiga vampyrfilmer, aldrig gillat sciencefiction, skräck, eller läst om utomjordiska upplevelser. Aldrig varit intresserad och tyckt att det varit snarast löjligt. 

Tills jag en dag satt nere i kulverten på jobbet. I omklädningsrummet längst ner i underjorden på det stora sjukhuset och inte ville gå ut därifrån. Jag skulle gå på rond, kolla provsvar, ringa röntgen men jag ville frysa tiden och bara läsa, läsa Twilight av Stephenie Meyer. Herregud vad jag fastnade, ville att bussresan hem skulle vara för evigt och var överlycklig om trafiken var sen eller stod stilla. 




Efter det hittade jag serien House of Night av PC and Kristin Cast, snabbläst, fylld av humor, vampyrer, snabb och rolig dialog, självklart kärlek. Perfekt att läsa på väg till/från jobbet när man inte vill eller orkar engagera sig för mycket. Tro mig, det behövs såna böcker ibland efter en dag på mitt jobb.

Jag hann även läsa delar av serien Vampire diaries, nja. Provade The Magician´s apprentice av Trudy Canavan, inga vampyrer men en kvinnlig magiker i en annan värld - bra, väntar på fortsättningen. Patrick Rothfuss såklart med The name of the wind - även här en magiker under utbildning med kraft över de olika elementen, skynda skynda med fortsättning. 

Jag har även läst och inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om Melissa Marr och hennes serie om feérnas värld som börjar med Wicked lovely. Jag är kluven men har ändå köpt de 4 böcker som hittills kommit ut så helt ok antar jag.

Sen så föll jag för reklam på Amazon för två författare dels Becca Fitzpatrick med Hush Hush och Crescendo, vilka känns lite som blek kopia av Twilight serien fast med en fallen ängel. Mesig tjej och samma händelser om och om igen, hoppa över. Då var böckerna Fallen samt Torment bättre av Lauren Kate, även dessa med en fallen ängel, kamp mellan gott och ont, något bättre än de förra, men absolut inget måste.


Måste däremot är ju såklart Sookie Stackhouse med True Blood serien av Charlaine Harris. Vad man än tycker om fantasyböcker så är dessa helt underbara. Totalt överraskande, alltid något nytt, humor, fåfänga, sex, och massa konstiga händelser, måste läsas - av alla!

Imorgon är det ju alla hjärtans dag - en fin dag med mycket kärlek. Läs gärna Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren.


Eller ge bort den, det är ju alla hjärtans dag! Godnatt och tack för idag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar