8 augusti 2011

Tänker på: Siri Derkert




Jag tänker alltid när jag läser/ser eller hör talas om kvinnor som levt långt tidigare och är kända idag att dom antagligen fått kämpa hårt. Att dom verkligen måste ha brunnit för det dom gjort för att få modet att gå mot strömmen. Det måste nog krävas en hel del att inte välja man och hem i första hand när det är den gängse normen i den tidsera dom levt. Jag tänker mig en passion till hantverket dom utför och ett enormt driv för att lyckas göra sin röst hörd.


Siri Derkert var en fantasisk konstnär. Hon levde 1888-1973, och jag tänker att hon nog fått kämpa en hel del, att hennes passion till det hon gjorde måste ha lyst så starkt. Jag tycker man anar det när jag ser hennes verk. Just det att det sträcker sig från målningar inom kubism och expressionsim, från modeteckningar till reklamaffischer till underbara skulpturer. Det är en sådan bredd, ett uppvisande i ett innerligt konstnärskap som jag finner enastående.




Just nu kan en del av hennes verk skådas på Moderna Museet i Stockholm, åk dit och njut av färgspelet, av dom precisa penseldragen och känslorna som verken väcker. Sedan kan man också åka tunnelbana och se hennes blästrade verk på Östermalstorgs station, dom svartvita figurerna löper längs väggarna, ristade i betong.  Utställningen på Moderna pågår 28 maj till 4 september, missa inte den.







Bildporträtt av konstnären taget av Anna Riwkin.

1 kommentar:

  1. Long time, no see här i kommentatorsfältet för min del. Men jag läser och tittar och förundras i vanlig ordning. Så gillar jag dina tänker på mycket. Fin måndag!

    SvaraRadera