27 oktober 2011

Som ett brev på posten



Precis i rätt tid, rätt in i brevlådan damp boken ner. Jag var ju lite vilsen igår när bokhögen var genomläst och småpanik började infinna sig när jag faktiskt inte hade en ny på lut. Jo ja jag vet, jag har ju en Kate Morton, och så den hemska hemska Stäppvargen av Herman Hesse - som jag börjat på typ fyra gånger. Tro mig, jag kommer aldrig läsa den, en sån genomusel början förtjänar ingen tid och varför är den en klassiker?? Snälla kan nån förklara?


Men boken som trillade hem till mig -  The Donor av Helen Fitzgerald, kommer straight från The English Bookshop och är månadens skönlitterära bok. Den verkar handla om en man och hans 16-åriga tvillingdöttrar som båda blir sjuka och behöver en ny njure, gissa om deras typ är ovanlig? Vem ska han rädda? Jag hade aldrig i livet valt denna bok så det ska bli jättekul att få läsa, det är ju lite det som är vitsen med den här bokklubben för min del, att få ta del av böcker jag kanske inte skulle hitta eller välja annars. Spännande och jag tror att den är usel, ha ha, så jag hoppas att jag har fel! Har nån av er läst den? Vad tyckte ni?

2 kommentarer:

  1. Nix, har inte läst den men berätta om den var usel eller ej sedan! :-)

    SvaraRadera
  2. För länge sedan läste jag What´s eating Gilbert Grape, en bok inom genren amerikansk-familj-i-sönderfall, fast med en gnutta komik också. Yes, Leonardi di Caprio var fantastisk i rollen som den utvecklingsstörde brodern i filmen (förtjänade såå den Oscar han nominerades till, men tji fick han). Men det var stämningen i boken som jag fastnade för. Vet ej om den har överlevt tidens tand, men kanske värt ett försök...

    SvaraRadera